Systematiskt arbetsmiljöarbete
Systmatiskt arbetsmiljöarbete för Docksta Friskola 2019 – 2020
Kort sammanfattning finns här nedan:
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas att systematiskt planera, genomföra och följa upp verksamheten så att arbetsmiljökraven uppfylls.
Arbetsmiljöverket följer upp att arbetsmiljölagen följs på landets skolor.
Enligt Arbetsmiljölagen AML, kap. 3, §2 är det arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön. Arbetsmiljölagen gäller både för elever och skolpersonal.
På Docksta Friskola är ansvaret för att utföra förbättringar av arbetsmiljön delegerade till rektor. De arbetsuppgifter som är delegerade till rektor består av att organisera, leda och bedriva arbetsmiljöarbetet med planering, genomförande och uppföljning.
Här under finns några utdrag om vad som finns i planen.
- Elevhälsa
Elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa.
- Brandombud och brandövning
För skolans brandskydd sker ett samarbete mellan fastighetsägaren och verksamheten.
- Elevinflytande
Genom att öva sig att delta är eleven mer förberedd att agera för inflytande i kommande arbets- och föreningsliv.
- Företagshälsovård
Vi vill verka förebyggande så att medarbetarna ska vara friska, må bra och klara av sina jobb.
- Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
På skolan finns en likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling.
- Trivselregler
På varje skola ska det finnas regler som syftar till att skapa arbetsro i skolan.
- Skolråd och klassråd
Vi arbetar med att utveckla elevernas förmåga och vilja att ta ansvar och få inflytande över sin arbetsmiljö på skolan.