Om skolan

Docksta friskola ligger vackert beläget vid Skulebergets fot i Höga kusten. Närheten till E4 gör att man har Örnsköldsvik, Kramfors och Härnösand inom pendlingsavstånd.

Inom ramen för vår friskola bedrivs grundskola från förskoleklass till årskurs 6. Vi ansvarar också för ett fritidshem. I byggnaden finns även den kommunala förskolan.

Vi månar om att skapa trygghet för alla på skolan. Därför satsar vi också på en miljö, både inne och ute, som präglas av omtanke och är kreativ och välordnad. Det tror vi nämligen är en förutsättning för inlärningen.

Gemenskap oavsett ålder

Docksta friskola arbetar för personligt och gemensamt ansvar hos eleverna samt gemenskap mellan alla barn oavsett ålder.

Skolbyggnaden, som vi hyr av Docksta Bordtennisklubb (DBTK), omfattar gymnastiksal, slöjdsalar och matsal. Förskoleklass samt låg- och mellanstadiet håller till på övervåningen. På nedre plan huserar fritidshemmet samt den kommunala förskolan. Alla trivs tillsammans!

Så styrs skolan

Docksta friskola ekonomisk förening är huvudman för friskolan. Föreningen bildades 2011 för att bevara skolverksamheten i Docksta. Klicka på länkarna nedan för att läsa hela historien om hur friskolan startade. Skriven av Karl-Anders Nordström.

Varje medlem i föreningen har en röst vid föreningsstämman. Det går att vara antingen aktiv eller stödjande medlem.

Årsavgiften är 100 kr/person.

Enligt stadgarna ska allt överskott återinvesteras i verksamheten eller fonderas för framtida behov.

Stöd oss gärna genom att bli medlem, mer info hittar du här